Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Røsdal, Trude"
-
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine; Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2017:32, Research report, 2017-12)Denne rapporten presenterer en studie av fremtidig tilbud på og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse basert på framskrivningsmodeller utarbeidet av SSB. Oppdragsgiver har vært Justis- og beredskapsdepartementet, og ... -
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine; Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU Arbeidsnotat;2017:8, Research report, 2017-06)IKT-sikkerhet ses på som en sentral utfordring på alle samfunnsnivåer; både for enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. Mange peker på at utfordringer knyttet ... -
International and Sector Mobility in Norway. A register-data approach
Iversen, Eric James; Scordato, Lisa; Børing, Pål; Røsdal, Trude (NIFU Working Paper;2014:11, Working Paper, 2014-06)This report is the latest of a series of studies that NIFU has conducted into different dimensions of researcher mobility and its effects. It features the results of a project on researcher mobility in Norway, conducted ... -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Kommunikasjon i byggeprosjekter
Ørstavik, Finn; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2011-25, Research report, 2011-12-15)Følgende spørsmål stilles i denne rapporten: Hvilke funksjon har kommunikasjon i et byggeprosjekt? Hva er hovedutfordringene i forhold til å få til god kommunikasjon i et byggeprosjekt? -
Kompetanse i den kommunale barnevernstjenesten : Kompetansekartlegging og gjennomgang av relevante utdanninger
Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Larsen, Even Hellan; Tellmann, Silje Maria (NIFU-rapport;2017:28, Research report, 2017-10)På oppdrag fra Bufdir har NIFU kartlagt kompetansen i de kommunale barnevernstjenestene i Norge, samt innholdet i bachelor- og masterutdanningene i barnevern og sosialt arbeid, inkludert relevante etter- og videreutdanningstilbud. ... -
Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov
Røsdal, Trude; Madsen, Aleksander Å.; Næss, Terje; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019-26, Report, 2020-04-01)Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, ... -
Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS)
Aamodt, Per Olaf; Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Grøgaard, Jens B.; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2016:6, Research report, 2016-03)Som bidrag til et kunnskapsgrunnlag for å videreutvikle en strategi for kompetanseutvikling for yrkesfaglærere – Yrkesfaglærerløftet – har Utdanningsdirektoratet på vegne av Kunnskapsdepartementet bedt NIFU om å foreta en ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
Røsdal, Trude; Hope, Kristin; Lykke, Peter S.; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge
Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine; Næss, Terje; Røsdal, Trude (Journal article; Peer reviewed, 2019-06-03)IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. IKT-sikkerhet defineres vanligvis som evnen til å forebygge, oppdage og håndtere tre typer hendelser: ... -
Mange studieprogram ved fusjonerte læresteder opplever økt søkning
Røsdal, Trude; Næss, Terje (NIFU Innsikt;2020-3, Others, 2020-04-02)En gjennomgang av søkertall fra Samordna opptak for perioden 2013–2018 indikerer at de fleste fusjonerte læresteder har økt søkning til sine studieprogrammer, men noen studiesteder skiller seg ut. Antall førsteprioritetssøkere ... -
Marin FoU og havbruksforskning 2011: Ressurser og resultater
Sarpebakken, Bo; Aksnes, Dag W.; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2013-12, Research report, 2013-03-08)Rapporten omhandler ressursinnsats og resultater innenfor marin FoU og havbruksforskning. FoU-ressurser til marin FoU beløp seg til nær 3,2 milliarder kroner i 2011. Fra 1999 har det vært en gjennomsnittlig årlig realøkning ... -
Muligheter ved en fusjon: Utredning av en mulig fusjon mellom Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer
Røsdal, Trude; Spilling, Olav R.; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje (NIFU-rapport;2016:13, Research report, 2016-05)De to statlige høgskolene Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer ga våren 2016 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for de to høgskolene. Utredningen består i en mulighetsstudie for å synliggjøre og ... -
Norsk klimaforskning. En undersøkelse av innsats og ressursbruk i 2005
Røsdal, Trude; Aksnes, Dag W. (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:20, Working paper, 2006-06)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen i norsk klimaforskning for 2005. Prosjektet er gjennomført i dialog med oppdragsgiver. Kartleggingen omfatter universitets- og høgskolesektoren, ... -
Norsk polarforskning - forskning på Svalbard: Ressursinnsats og vitenskapelig publisering. Indikatorer 2010
Aksnes, Dag W.; Rørstad, Kristoffer; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2012-3, Research report, 2012-02-14)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av norsk polarforskning for året 2010, med fokus på ressursinnsats i form av årsverk og finansiering. Omfanget av norsk polarforskning i en internasjonal sammenheng ... -
Organisering på fakultetsnivå: Tilleggsanalyse i forlengelsen av fase 2-rapporten HiOAs organisasjonsdesign for framtiden
Elken, Mari; Røsdal, Trude (NIFU Arbeidsnotat;2015-11, Working Paper, 2015-05)Dette arbeidsnotatet bør ses som en utvidelse av de to NIFU-rapportene som ble produsert i sammenheng med underveisevalueringen av HiOAs styrings- og ledelsesstruktur i 2014. Den første av rapportene kartla eksisterende ... -
Organisering, styring og ledelse ved Høgskolen i Bergen
Røsdal, Trude; Larsen, Ingvild Marheim (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:27, Working paper, 2006-09)I forbindelse med iverksetting av ny felles lov for offentlige og private universiteter og høgskoler sommeren 2005 ba departementet institusjonene nullstille organisasjons-, styrings- og ledelsesstrukturen for å vurdere ... -
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller
Elken, Mari; Røsdal, Trude; Aanstad, Siri; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2015-12, Research report, 2015-04)Ofte antar man at samme studium, kanskje særlig innenfor profesjonsstudiene, utdanner «like» yrkesutøvere uavhengig av utdanningssted. I denne rapporten gjør vi et dypdykk inn i tannhelsefeltet for å se på hvordan forskjeller ... -
Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research
Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude; Frølich, Nicoline (Journal article; Peer reviewed, 2020)Higher education institutions embed a large variety of organizational practices regarding how to organize, plan, and implement managerial decisions and processes. This variation is amongst others related to the multiple ... -
Professional higher education institutions as organizational actors
Elken, Mari; Røsdal, Trude (Journal article; Peer reviewed, 2017)Organizational actorhood is a term that has gained prominence in literature about higher education as a way to describe some of the key global change processes with emphasis on organizational accountability, formalization ...