Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Lødding, Berit"
Now showing items 21-40 of 64
-
Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring
Lødding, Berit (NIFU skriftserie;2003-29, Research report, 2003-11)Prosjektet Frafall blant minoritetsspråklige elever i videregående opplæring har vært finansiert av Skoleetaten i Oslo kommune. Oppdragsgiveren for dette prosjektet er også med i finansieringen av et prosjekt ved NIFU om ... -
"Hvis noen forteller om mobbing..." Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering
Lødding, Berit; Vibe, Nils (NIFU rapport;2010-48, Research report, 2010-12)Denne rapporten skal bidra til å forklare forskjeller mellom skoler når det gjelder andeler av elevene som over tid har rapportert om mobbing, urettferdig behandling eller diskriminering i Elevundersøkelsen. I hvilken grad ... -
Hvor ble realistene av? Om valg av studieretning og prestasjoner i videregående opplæring blant ungdom med gode karakterer i realfag fra ungdomsskolen
Lødding, Berit (NIFU skriftserie;2004-11, Research report, 2004-03)Fokus i denne rapporten er prestasjoner i realfag og i filologiske fag blant avgangselever fra ungdomsskolen og deres valg av grunnkurs og VKI-kurs, men også bortvalg av videregående opplæring. -
Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering
Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna; Kavli, Hanne Cecilie (NIFU-rapport;2020:18, Research report, 2020-09)Barn og unge som nylig har innvandret til Norge, har rett til å motta et opplæringstilbud. Det finnes imidlertid svært lite kunnskap, nasjonalt og internasjonalt, om hva slags type opplæring som virker best for denne ... -
Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring - Evaluering av Kunnskapsløftet
Borgen, Jorunn Spord; Lødding, Berit (NIFU STEP rapport;2009-39, Research report, 2009-11)Dette er den andre delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet
Lødding, Berit (NIFU-rapport;1-2003, Research report, 2003-01)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Læringssenteret og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn høsten 2000 gjennom et spørreskjema ... -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
Holen, Solveig; Lødding, Berit (NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole
Lødding, Berit; Seland, Idunn; Prøitz, Tine Sophie (Journal article; Peer reviewed, 2016)Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
Lødding, Berit; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2008-41, Research report, 2008-11)Dette er den første delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten
Andrews, Therese Marie; Lødding, Berit; Fylling, Ingrid; Hustad, Bent-Cato (Research report, 2018)Dette er sluttrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVUPPT), som Nordlandsforskning, NIFU og Nord universitet har gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen ... -
Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport
Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:1, Research report, 2001-06)NIFU har gjennomført prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I denne sluttrapporten fra prosjektet ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
Lødding, Berit; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Lillebø, Otto Sevaldson; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Match og mismatch mellom utdanning og arbeidsmarked i Norge
Lødding, Berit; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (Journal article; Peer reviewed, 2017)Både fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv er det et mål at det er godt samsvar mellom behovene i arbeidsmarkedet og utdanningssystemets kandidatproduksjon innenfor ulike utdanningsnivå og fagområder. Norge ... -
Mobilisering for mangfold: Kartlegging av kompetanse i barnehagesektor og grunnopplæring for barn, unge og voksne i første fase av satsingen Kompetanse for mangfold
Lødding, Berit (NIFU-rapport;2015-4, Research report, 2015-02)Kompetanse for mangfold er en nasjonal satsing for å styrke kompetansen i barnehager og skoler slik at de bedre kan håndtere et økende flerspråklig og flerkulturelt mangfold blant barnehagebarn, elever og voksne deltakere ... -
“Norske får liksom førsterett”: Om tilgang til opplæring i bedrift for ungdom med innvandrerbakgrunn i Oslo og Akershus
Lødding, Berit (NIFU-rapport;1-2001, Research report, 2001-01)Denne rapporten fokuserer på situasjonen for læreplassøkere med innvandrerbakgrunn fra mange ulike ståsteder og nivåer i opplæringssystemet. Prosessene som utspiller seg i overgangen mellom opplæring i skole og opplæring ... -
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Randen, Gunhild Tveit; Lynnebakke, Brit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Vika, Karl Solbue; Grøgaard, Jens B. (NIFU-rapport;2022:26, Research report, 2022-12)Prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av NIFU i samarbeid med forskere ved Høgskolen i Innlandet, MultiLing ved Universitetet i Oslo samt ... -
'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Holen, Solveig; Lødding, Berit (Journal article; Peer reviewed, 2019)Tiltak for elever som sliter og står i fare for å falle ut av videregående skole, har i stor grad vært oppfattet som et lokalt anliggende. En helt ny form for sentralstyrt satsing mot frafall ble lansert av Kunnskapsdepartementet ... -
Oppfølgingsundersøkelse: Norad-ansattes vurdering av opplæring i forbindelse med utresie
Baekken, Jane; Lødding, Berit (U-notat;1994-3, Working paper, 1994-08)I forbindelse med at Bistandsskolen er blitt en permanent ordning er skolen pålagt av Utenriksdepartementet å gjennomgå hele kursprogrammet med sikte på økt relevans og bedre kvalitet. Utredningsinstituttet for forskning ...