Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Høst, Håkon"
-
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 3
Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Tønder, Anna Hagen (NIFU Arbeidsnotat;2017:14, Working paper, 2018-01)Dette er den tredje delrapporten i evalueringen av forsøk med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Den samlede evalueringsperioden er 2014 til 2018. Prosjektet er et samarbeid mellom Fafo og NIFU. Denne delrapporten ... -
Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport
Bjørnset, Mathilde; Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Tønder, Anna Hagen (NIFU-rapport;2018:33, Research report, 2018-12)I denne sluttrapporten presenterer Fafo og NIFU en felles evaluering av forsøket med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese
Skåholt, Asgeir; Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug Haugland; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (NIFU Innsikt 2023-3, Others, 2023-08)I dette syntesenotatet vil vi se på implementeringen av nye læreplaner og ny struktur på vg2 som følge av fagfornyelsen. Vi ser også på analyser av overganger fra vg1 til vg2, overganger fra vg2 til vg3, hvordan fagfornyelsen ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, første syntese
Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon; Dahlback, Jorunn; Tønder, Anna Hagen (NIFU Innsikt;2022:3, Others, 2022-04)Denne utgaven av NIFU Innsikt bygger på første underveisrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. Den omhandler bakgrunnen og prosessen bak læreplan- og strukturendringene i fagfornyelsen yrkesfag. I tillegg gis ... -
Fag- og yrkesopplæringen i Norge – noen sentrale utviklingstrekk
Høst, Håkon (NIFU STEP-rapport;2008-20, Research report, 2008-04)Denne rapporten tar for seg en del sentrale utviklingstrekk ved fag- og yrkesopplæringen (VET) i Norge. Oppdragsgiver er Utdanningsdirektoratet som ønsket en bakgrunn for sin egen rapportering på dette området til Cedefop. ... -
Fag- og yrkesopplæringen i Norge – noen sentrale utviklingstrekk (2)
Høst, Håkon (NIFU STEP rapport;2-2010, Research report, 2010-01)Rapporten tar for seg ny forskning rundt noen sentrale spørsmål i norsk fag- og yrkesopplæring (VET), temaer som også er sentrale i det europeiske samarbeidet Norge deltar i når det gjelder VET. Oppdragsgiver er ... -
Fagopplæring eller statlig utdanning i arbeidslivet? Om lærefagene IKT Service og Kontor- og administrasjon
Høst, Håkon; Reegård, Kaja (NIFU-rapport;2015:40, Research report, 2015-12)Denne rapporten representerer andre del av prosjektet «Kunnskapsoversikt med utdypende analyser som grunnlag for gjennomgang av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen». Rapporten tar for seg Kontor- og administrasjonsfaget ... -
Fagskoleutdanningens kunnskapsbase
Høst, Håkon; Lyby, Lars; Schwach, Vera (NIFU-rapport;2019:22, Research report, 2019-12)På oppdrag av Kompetanse Norge har NIFU undersøkt hva som er kunnskapsbasen i fagskoleutdanningene. Undersøkelsen bygger på utvalgte utdanninger innenfor tre store fagområder, teknisk, helse og økonomisk-administrative ... -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Nore, Hæge; Tønder, Anna Hagen (NIFU rapport;2012-16, Research report, 2012-03-31)Evalueringen har fulgt forsøket med gjennomgående dokumentasjon av opplæringen i fire ulike programområder i videregående opplæring gjennom hele 2011. Det omfatter Teknikk og industriell produksjon, Helse- og sosialfag, ... -
Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus
Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon (NIFU rapport;2010-42, Research report, 2010-12-01)Vi kan oppsummere at det totalt sett er svært få helsefagarbeiderlærlinger som har sitt hovedopphold ved norske sjukehus. Av i alt 1000-1100 lærlinger hvert år i faget er det bare ca 70 lærlinger som er i sjukehus. Det ser ... -
Helsefagarbeiderutdanning for voksne
Høst, Håkon (NIFU STEP rapport;25-2010, Research report, 2010-08)Denne rapporten drøfter voksenopplæring i det nye helsearbeiderfaget. Faget er arvtaker etter utdanningene til hjelpepleier og omsorgsarbeider, og arver dermed i utgangspunktet også et felt som over en årrekke har vært ... -
Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?
Reiling, Rune Borgan; Høst, Håkon (NIFU-rapport;2015:34, Research report, 2015-11)Rapporten er finansiert av KS og tar for seg problematikken med ufaglærte, eller ansatte uten relevant fagutdanning, i pleie- og omsorgssektoren og barnehagesektoren i kommunene. -
Hvordan er gjennomføringen i fagskoleutdanningene? En undersøkelse av særtrekk ved helsefag, kreative fag og tekniske fag
Høst, Håkon; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2018:21, Research report, 2018-06)Tema for denne rapporten er studentenes gjennomføring i fagskoleutdanninger innenfor tre områder: Kreative utdanninger, helsefagutdanninger og tekniske fagskoleutdanninger. De sentrale problemstillingene i prosjektet har ... -
Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2014-22, Research report, 2014-05)Prosjektet, som har vært finansiert av KS, undersøker særegenhetene ved lærlingordningen og fagopplæring i kommunesektoren. I tillegg til data fra tre fylkeskommuner, kommuner, samt opplæringskontor og tjenestesteder i ... -
Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020
Alne, Ragnar; Vika, Karl Solbue; Høst, Håkon (NIFU-rapport;2023:3, Report, 2023-01)Rapporten presenterer den femte kandidatundersøkelsen for fagskoleutdanning, gjennomført av NIFU. Den omfatter en spørreskjemaundersøkelse til de som fullførte en utdanning i 2019 og 2020, og i tillegg har vi analysert ... -
Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir (NIFU rapport;2014-7, Research report, 2014-02)Rapporten tar for seg hvordan tre fylkeskommuner, Østfold, Rogaland og Nord-Trøndelag, arbeider med å formidle søkere til læreplass. Prosjektet har hatt tre sentrale problemstillinger: 1. Hva karakteriserer ulike faser i ... -
Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2020:27, Research report, 2020-11)Siden 2018 har det eksistert en ordning som gjør det mulig for elever fra Vg1 studiespesialisering å søke seg direkte over til Vg2 yrkesfag. Denne rapporten er basert på en gjennomgang av de foreløpige erfaringer med ordningen. -
Kunnskapsgrunnlag og faglige perspektiver for en studie av kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Rapport 1 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
Høst, Håkon (Fafo-rapport;2012:46, Research report, 2012-05)Dette er første rapport fra prosjektet "Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen". Rapporten er ikke basert på ny forskning eller nye data, men er tenkt som en introduksjon til forskningsfeltet og prosjektet. Den ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift: Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
Høst, Håkon (NIFU rapport;2014-12, Research report, 2014-03)De høye sysselsettingstallene kan tolkes som et uttrykk for at faglærte generelt har en kompetanse som er etterspurt i det norske arbeidsmarkedet. Som vi påpekte i den forrige rapporten fra prosjektet, må vi likevel være ...