Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Gunnes, Hebe"
-
FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge 2009
Gunnes, Hebe (FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge;13, Others, 2009-05)No: Lommefolderen FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge er en liten tabell- og figursamling med aktuell statistikk om forskning og utviklingsarbeid og FoU-relatert virksomhet. Folderen er ... -
FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge 2010
Blystad, Marte; Gunnes, Hebe (FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge;14, Others, 2010-05)No: Lommefolderen FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge er en liten tabell- og figursamling med aktuell statistikk om forskning og utviklingsarbeid og FoU-relatert virksomhet. Folderen er ... -
FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge 2011
Blystad, Marte; Gunnes, Hebe (FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge;15, Others, 2011-05)No: Lommefolderen FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge er en liten tabell- og figursamling med aktuell statistikk om forskning og utviklingsarbeid og FoU-relatert virksomhet. Folderen er ... -
Fusjonsutredning for Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund. Statuskartlegging og muligetsstudie
Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2015:41, Research report, 2015-12)På vegne av de tre statlige høgskolene Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskulen i Sogn og Fjordane ga Høgskolen i Bergen høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for disse tre høgskolene. ... -
Gender balance among researchers in Norwegian academia
Steine, Frøydis Sæbø; Gunnes, Hebe; Wendt, Kaja (NIFU Innsikt;2020-20, Others, 2020-12-20)In 2019, almost 37,500 researchers participated in research and development (R&D) in the higher education sector and the institute sector combined. Among these, 49 per cent were women. Compared with the gender distribution ... -
Gender Balance in Norwegian Academia: Present State and Future Scenarios
Lekve, Kyrre; Gunnes, Hebe (Peer reviewed; Journal article, 2022)Gender balance (both sexes being represented by at least 40%) in academia has long been a goal. In this study, we present a model for the inert changes in the proportion of female full professors and associate professors ... -
Hva hemmer og fremmer karriereutvikling for førsteamanuenser ved Politihøgskolen? En studie av betingelser for kvalifisering til professorat og forskningsledelse med sikte på kjønnsbalanse
Tømte, Cathrine; Aanstad, Siri; Røsdal, Trude; Gunnes, Hebe; Aksnes, Dag W.; Løver, Nalini (NIFU-rapport;2016:23, Research report, 2016-08)Foreliggende rapport presenterer funn fra en forskningsbasert studie av forhold som påvirker kvalifisering til professorat og forskningsledelse for førsteamanuenser ved Politihøgskolen (PHS). Studien har kartlagt og analysert ... -
Høgskolen i Molde og det nye institusjonslandskapet. Fusjon eller fortsatt selvstendighet?
Spilling, Olav R.; Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2016:34, Research report, 2016-11-15)På bakgrunn av de pågående strukturendringer i universitets- og høgskolesektoren har Høgskolen i Molde ønsket å få gjennomført en utredning som klargjør alternative utviklingsmuligheter, og som kan gi høgskolen et ... -
Internasjonal rekruttering til norsk forskning
Børing, Pål; Gunnes, Hebe (NIFU rapport;2012-4, Research report, 2012-12-31)Tema i rapporten er den internasjonale rekrutteringen til forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge. Hovedfokus er hvorvidt det er individuelle forskjeller mellom forskere med norsk versus utenlandsk landbakgrunn i ... -
International migration of researchers and gender imbalance in academia—the case of Norway
Wendt, Kaja Kathrine; Gunnes, Hebe; Aksnes, Dag W. (Peer reviewed; Journal article, 2022)Female representation among students and graduates in higher education is growing internationally. This is a promising trend for achieving gender balance in top positions in academia. But there is still a long way to go, ... -
Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte
Tellmann, Silje Maria; Ulvestad, Marte E. S.; Reymert, Ingvild; Gunnes, Hebe; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019:2, Research report, 2019-01)Denne rapporten belyser hvordan vitenskapelig ansatte i universiteter og høgskoler og forskningsinstitutter opplever noen sentrale aspekter ved egen arbeidssituasjon og oppgaver, karrierestruktur og organisering og styring ... -
Karriereløp i akademia: Statistikkgrunnlag utarbeidet for Komité for integreringstiltak --- Kvinner i forskning
Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-rapport;2008-19, Research report, 2008-04)Dette notatet er et statistikkgrunnlag om kvinneandeler i ulike fagområder og faggrupper i akademia, og kvinners og menns karriereveier i akademia utarbeidet på oppdrag av Komité for integreringstiltak – kvinner i forskning. -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Kartlegging av norsk utdanningsforskning
Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Sivertsen, Gunnar (NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ... -
Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer
Gunnes, Hebe; Madsen, Aleksander Å.; Ulvestad, Marte E.S.; Wendt, Kaja; Langfeldt, Liv (NIFU-rapport;2020:31, Research report, 2021-01)I denne rapporten presenteres en kartlegging av hvordan postdoktorer rekrutteres til norske forskningsinstitusjoner, hvordan de følges opp mens de er i stillingen, samt deres karriere etter postdoktorperioden. Prosjektet ... -
Kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge
Rørstad, Kristoffer; Gunnes, Hebe; Wiig, Ole (NIFU rapport;2014-48, Research report, 2014-12-11)Denne rapporten er en kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge, og er utarbeidet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Ressursinnsatsen til den odontologiske forskningen er belyst av ... -
Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk
Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ... -
Kjønnsbalanse blant forskere i norsk akademia
Steine, Frøydis Sæbø; Gunnes, Hebe; Wendt, Kaja (NIFU Innsikt;2020-18, Others, 2020-11-21)I 2019 deltok nesten 37 500 forskere og faglig personale i forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren samlet. Blant disse var 49 prosent kvinner. Sammenlignet med ... -
Kjønnsbalanse i forskning – august 2018
Østby, Mona Nedberg; Gunnes, Hebe (NIFU Innsikt;3, Others, 2018-08)38 prosent av personene som deltok i forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge i 2016 var kvinner. Kvinneandelen var lavest i næringslivet med 22 prosent, mot 43 prosent i instituttsektoren. Foreløpige tall for 2017 viser ... -
Kompetanseheving i utdanningsforskningsmiljøene
Gunnes, Hebe (NIFU-arbeidsnotat;2013:5, Working Paper, 2013-02-15)I denne gjennomgangen har vi undersøkt om det er ulikheter i kompetanseutviklingen ved enheter med utdanningsforskning i forhold til om de har mottatt midler fra PFOU og U2020 eller ikke, ved å se på stillingsstrukturen i ...