Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Gjerustad, Cay"
-
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»
Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019:21, Research report, 2019-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. ... -
Digital distance learning: A question of flexibility in time and space?
Bergene, Ann Cecilie; Wollscheid, Sabine; Gjerustad, Cay (Peer reviewed; Journal article, 2023)The Covid-19 pandemic has forced higher education institutions to adapt to digital learning and teaching modes. Hence, the pandemic might be regarded as a large-scale experiment of digitalization, leading possibly to ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
Lødding, Berit; Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1
Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen (Research report, 2022)Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ... -
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Lynnebakke, Brit (NIFU-rapport;2021:7, Research report, 2021-02)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse rettet til ansatte og styrere i barnehagen, og ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Forskning om læring hos barn med utviklingshemning: En kunnskapsoversikt
Holen, Solveig; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2014-21, Research report, 2014-06-24)Målet med denne undersøkelsen har vært å kartlegge forskning og kunnskap som handler om læring for barn med psykisk utviklingshemning. Generelt viser gjennomgangen at det finnes et betydelig antall studier om barn med ... -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig (NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2014-22, Research report, 2014-05)Prosjektet, som har vært finansiert av KS, undersøker særegenhetene ved lærlingordningen og fagopplæring i kommunesektoren. I tillegg til data fra tre fylkeskommuner, kommuner, samt opplæringskontor og tjenestesteder i ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning
Næss, Terje; Gjerustad, Cay (NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ... -
Online or offline – Does it matter?: A study of in-service teachers' perceptions of learning outcomes in Norway
Tømte, Cathrine Edelhard; Gjerustad, Cay (Peer reviewed; Journal article, 2020)Policymakers and scholars are scaling up online professional development programmes for teachers. We studied how in-service teachers in Norway perceived their learning outcomes for professional development programmes ... -
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay (NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ... -
Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling
Lødding, Berit; Gjerustad, Cay; Rønsen, Ester; Bubikova-Moan, Jarmila; Jarness, Vegard; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2018:32, Research report, 2018-12)Ungdomstrinn i utvikling 2012–2017 har vært en omfattende satsing hvor hovedmålet har vært «motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning». I denne sluttrapporten fra evalueringen av ... -
Spesialpedagogisk forskning i Norge. Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
Holen, Solveig; Sivertsen, Gunnar; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2013-38, Research report, 2013-10-15)Formålet med denne rapporten er å gi en situasjonsbeskrivelse av spesialpedagogisk forskning og utviklingsarbeid i Norge. Rapporten bygger på resultater fra en bibliometrisk undersøkelse og en intervjuundersøkelse gjennomført ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea (NIFU-rapport;3-2015, Research report, 2015-01)I spørringen som ble gjennomført høsten 2014 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 10 ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica (NIFU-rapporr;2015:42, Research report, 2015-12)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en fireårig rammeavtale for 2013 – 2016 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:46, Research report, 2017-01)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en fireårig rammeavtale for 2013–2016 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica (NIFU-rapport;2015-19, Research report, 2015-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en fireårig rammeavtale for 2013 – 2016 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2016. Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Federici, Roger Andre; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2016:16, Research report, 2016-07-04)I spørringen som ble gjennomført våren 2016 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 12 ulike temaer. Rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående analyser. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2017
Federici, Roger Andre; Gjerustad, Cay; Vaagland, Karin; Larsen, Even Hellan; Rønsen, Ester; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2017:12, Research report, 2017-07)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017 – 2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ...