• Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen 

      Caspersen, Joakim; Wiborg, Øyvind; Lødding, Berit (NIFU rapport;2011-6, Research report, 2011-02-24)
      I dette prosjektet har tre problemstillinger vært retningsgivende for arbeidet. Selv om disse henger sammen, blir de presentert og omtalt hver for seg i det følgende. 1. Hvordan blir begrepene teori og praksis brukt og ...
    • Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller 

      Elken, Mari; Røsdal, Trude; Aanstad, Siri; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2015-12, Research report, 2015-04)
      Ofte antar man at samme studium, kanskje særlig innenfor profesjonsstudiene, utdanner «like» yrkesutøvere uavhengig av utdanningssted. I denne rapporten gjør vi et dypdykk inn i tannhelsefeltet for å se på hvordan forskjeller ...
    • Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst 

      Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild (Chapter; Peer reviewed, 2019)
      Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren 2015, la grunnlaget for en stor fusjonsprosess i norsk høyere utdanning. Meldingen ble lansert med forslag om å redusere antallet institusjoner for høyere utdanning i Norge for å ...
    • Resultater fra TALIS 2013. Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys 

      Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per Olaf (NIFU-arbeidsnotat;2014:10, Working Paper, 2014-06)
      OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2008 var den første større internasjonale komparative undersøkelse blant lærere og skoleledere som kastet lys over temaer og forhold som anses som sentrale for god ...
    • Skolekultur og elevresultater. Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen? 

      Caspersen, Joakim (NIFU rapport;2011-34, Research report, 2011-09-05)
      Denne rapporten har som formål å studere hvordan elevenes læringsresultater varierer mellom skoler, og hvilke faktorer ved skolen, lærerne og skolekulturen som spiller inn. Hvilken rolle læreren spiller for elevenes ...
    • Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag 

      Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)
      Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ...
    • Teachers’ Learning Activities in the Workplace: How Does Teacher Education Matter? 

      Caspersen, Joakim (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      The ability of teachers to learn and develop at work is important for the quality of their performance and their well-being. However, research has been ambiguous about what factors can improve it. Two reasons for this ...
    • Tett på – nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT: Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner 

      Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedal; Johansen, Wibeke; Leiulfsrud, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Nyhus, Ole Henning; Wendelborg, Christian (Research report, 2023-11)
      Denne rapporten er den første forskningsrapporten i pilotutprøvingsprosjektet PPT Tett på. Tett på ble startet opp med finansiering av midler fra Utdanningsdirektoratet, i en oppfølging av Meld.st. 6 (2019-2020). Her ble ...
    • Ulikhet i høyere utdanning: En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012 

      Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth; Karlsen, Hilde (NIFU rapport;2012-32, Research report, 2012-08-23)
      I hvilken grad har sosial bakgrunn fått endret betydning for valg av høyere utdanning for norske studenter, og for mobilitet i høyere utdanning, i perioden 2002-2012? Innenfor prosjektets rammer har det ikke vært mulig å ...