Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Holen, Solveig"
Now showing items 1-10 of 10
-
De' hær e'kke nokka for mæ: Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011
Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2012-10, Research report, 2012-03-10)Andelen som har fullført og bestått videregående opplæring har vært bemerkelsesverdig stabil for alle de 12 årskullene som har begynt i videregående opplæring under Reform 94, om lag 70 prosent har fullført og bestått innen ... -
Forskning om læring hos barn med utviklingshemning: En kunnskapsoversikt
Holen, Solveig; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2014-21, Research report, 2014-06-24)Målet med denne undersøkelsen har vært å kartlegge forskning og kunnskap som handler om læring for barn med psykisk utviklingshemning. Generelt viser gjennomgangen at det finnes et betydelig antall studier om barn med ... -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig (NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
Holen, Solveig; Lødding, Berit (NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet
Helgøy, Ingrid; Homme, Anne; Holen, Solveig; Lødding, Berit (Journal article; Peer reviewed, 2019)Tiltak for elever som sliter og står i fare for å falle ut av videregående skole, har i stor grad vært oppfattet som et lokalt anliggende. En helt ny form for sentralstyrt satsing mot frafall ble lansert av Kunnskapsdepartementet ... -
Psykisk helse i skolen: Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere
Holen, Solveig; Waagene, Erica (NIFU rapport;2014-9, Research report, 2014-03-31)I spørringen som ble gjennomført høsten 2013 inngår fire respondentgrupper som blant annet er spurt om psykisk helse i skolen. De andre temaene som inngår i spørringene er beskrevet i en egen rapport kalt «Spørsmål til ... -
Spesialpedagogisk forskning i Norge. Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
Holen, Solveig; Sivertsen, Gunnar; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2013-38, Research report, 2013-10-15)Formålet med denne rapporten er å gi en situasjonsbeskrivelse av spesialpedagogisk forskning og utviklingsarbeid i Norge. Rapporten bygger på resultater fra en bibliometrisk undersøkelse og en intervjuundersøkelse gjennomført ... -
Utdanningsvalg i overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring. En litteraturgjennomgang
Holen, Solveig (NIFU-arbeidsnotat;2014:6, Working Paper, 2014-03-28)NIFU har i løpet av januar 2014 gjennomført en oppsummering og gjennomgang av litteratur som omhandler ungdoms valg av utdanning i overgangen fra ungdomstrinnet til videregående på oppdrag fra arbeidsgiverforeningen Spekter ... -
Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet
Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2012-28, Research report, 2012-07)En sentral målsetning med det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er å redusere feilvalg og frafall i videregående opplæring. I denne rapporten bygger vi i hovedsak på resultater av en omfattende survey til elever, ...