Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Federici, Roger Andre"
Now showing items 1-19 of 19
-
Can school nurses improve the school environment in Norwegian primary schools? A protocol for a randomized controlled trial
Federici, Roger Andre; Flatø, Martin; Bru, Edvin; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn; Rønsen, Ester (Journal article; Peer reviewed, 2019-06-11)This protocol describes a randomized controlled trial where additional school nurse resources are assigned to work systemically with schools to improve the school environment and reduce bullying among and absence of 5th–7th ... -
Do lectures matter? Exploring students’ situational interest in two learning arenas in teacher education
Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S.; Federici, Roger Andre (Peer reviewed; Journal article, 2022)Motivating students to endure teacher education and enter teaching is a pressing challenge in many countries. We address this challenge by exploring the concept of situational interest (SI) in teacher education and students’ ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1
Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude (Research report, 2017)I denne rapporten presenteres de første resultatene fra evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden 2015 2019. Formålet med rapporten er å undersøke hvordan rektorutdanningen fungerer sett opp mot de formulerte ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 2
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre (NTNU Samfunnsforskning;Rapport 2018 Mangfold og inkludering, Research report, 2018-07)Dette er den andre rapporten i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden 2015-2019. Rapporten følger opp mange av de samme metodene og funnene fra forrige rapport, særlig deltagerundersøkelsen som hvert ... -
Finding the balance between collaboration and autonomy among school nurses in interactions with schools
Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Federici, Roger Andre (Peer reviewed; Journal article, 2020)In Norway, new national guidelines for school service emphasize the importance of establishing structured collaboration with schools. Nevertheless, few studies have explored the characteristics of such collaboration. The ... -
Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Solem, Anniken; Federici, Roger Andre; Aamodt, Per Olaf; Olsen, Marit Schei (Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf (Research report, 2014)I 2009 ble det igangsatt en nasjonal rektorutdanning for skoleledere i grunn- og videregående skole. Initiativet kan sees på som en konkret oppfølging av politiske ambisjoner om kvalitetsheving i norsk skole. Den nasjonale ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbudene. Delrapport 2 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken (Research report, 2012-09)Den foreliggende delrapporten er den andre av fire rapporter fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ iverksatt av Utdanningsdirektoratet for rektorer og skoleledere i grunn- og videregående ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken (Research report, 2012)Norway recently launched a national program for school leader development, organized through the Directorate for Education (see Lysø et al 2011). NIFU and NTNU Samfunnsforskning were asked to evaluate the program, and this ... -
Ledet til læring. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; deltakernes vurdering av egen utvikling. Delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf (Research report, 2013-10)Den foreliggende delrapporten er den tredje av fire rapporter fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har tatt for å styrke lederkompetansen til rektorer og ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2018
Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Vaagland, Karin; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2018:34, Research report, 2019-02)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2018
Waagene, Erica; Vaagland, Karin; Larsen, Even Hellan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2018:19, Research report, 2018-06)NIFU har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019
Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2019:8, Research report, 2019-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:46, Research report, 2017-01)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en fireårig rammeavtale for 2013–2016 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2017 : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere
Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2017:31, Research report, 2017-01)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017 – 2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2016. Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Federici, Roger Andre; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2016:16, Research report, 2016-07-04)I spørringen som ble gjennomført våren 2016 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 12 ulike temaer. Rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående analyser. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2017
Federici, Roger Andre; Gjerustad, Cay; Vaagland, Karin; Larsen, Even Hellan; Rønsen, Ester; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2017:12, Research report, 2017-07)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017 – 2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Vurdering for læring : Resultater og analyser av skoler og skoleeieres svar på spørsmål om vurderingspraksis
Larsen, Even Hellan; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2017:24, Research report, 2017-09)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale (2017–2019) med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ...