Communities
Select a community to browse its collections.
Recently Added
-
Kunstig intelligens i arbeidslivet. En undersøkelse av yrkesgrupper tilknyttet Unio
(NIFU-rapport;2024:23, Research report, 2024)Rapporten presenterer funnene fra forskningsprosjektet Bruk og konsekvenser av kunstig intelligens (KI) for Unios yrkesgrupper, som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Unio. Målet med prosjektet har vært todelt: i) å ... -
Inequality in entry to higher education in Norway - the role of the gap year(s) and gap year activities
(Peer reviewed; Journal article, 2014-11-28)Compared to students in other parts of Europe, Norwegian students more often take a gap year (a break) between completing upper secondary education and entry into higher education. https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2434817 -
Yrkesretting i norskfaget på yrkesfag – et krysspress mellom flere hensyn?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Få studier retter oppmerksomheten mot fellesfagene på yrkesfag. Denne artikkelen tar utgangspunkt i fellesfaget norsk og fenomenet yrkesretting. Gjennom individuelle intervjuer med ti norsklærere på flere yrkesfaglige ... -
The plurality and contexts of research quality notions
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Whereas research quality is a key concern in research policy, it is often handled as unitary and rarely interrogated. This paper explores variations in what researchers perceive to characterize the research they value the ... -
Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;17, Report, 2024)Rapporten evaluerer resultatene av myndighetenes tiltak for å styrke vg3 fagopplæring i skole for søkere som står uten læreplass. Den ser på vg3-elevenes gjennomføring, eventuelle overgang til lærekontrakt underveis, ...