Communities
Select a community to browse its collections.
Recently Added
-
Tid til endring: Lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) i perioden 2010–2023
(NIFU-rapport;2024:5, Research report, 2024-03)På oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har NIFU undersøkt lærdommer fra ordningen «Sentre for fremragende utdanning» (SFU). SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 som ... -
Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid
(NIFU Arbeidsnotat;2024:6, Working paper, 2024-04)Dette arbeidsnotatet er første rapportering fra Kandidatundersøkelsen 2023, og dreier seg om overgang fra utdanning til arbeid for masterkandidater uteksaminert i vårsemesteret 2023. Oppdragsgiver er Direktoratet for høyere ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
A bibliometric analysis of Norwegian sciences: Trends and international comparisons
(NIFU Working Paper;2024:5, Working paper, 2024-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in an international context. The analysis covers biosciences, natural sciences, engineering, mathematics, computer science, medicine, and health. The report ... -
Prioriteringer ved valg av videregående opplæring
(NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ...