Show simple item record

dc.contributor.authorGrøgaard, Jens B.
dc.contributor.authorArnesen, Clara Åse
dc.date.accessioned2019-09-06T12:46:34Z
dc.date.available2019-09-06T12:46:34Z
dc.date.created2017-01-05T17:22:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGrøgaard, J. B. & Arnesen, C. Å. (2016). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning? Tidsskrift for ungdomsforskning, 16(2), 42-68.nb_NO
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612985
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt (modningshypotesen). Observerte kjønnsforskjeller i prestasjoner fra 5. trinn til Vg1 er i overensstemmelse med modningshypotesen. Med utgangspunkt i registerdata for grunnskolekull 2010–2011 undersøkes det om den reduserte kjønnsforskjellen som registreres i Vg1 i hovedsak skyldes ulik karaktersettingspraksis på yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsprogrammer (seleksjon). Analysen viser at reduksjonen i kjønnsforskjeller i Vg1 primært skyldes at gutter og jenter velger ulike utdanningsprogrammer, og at gutter er overrepresentert på programmer med best prestasjonsutvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNOVA, OsloMetnb_NO
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1893/1708
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber42-68nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskningnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1421937
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record