Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrøgaard, Jens B.
dc.contributor.authorArnesen, Clara Åse
dc.date.accessioned2019-09-06T12:46:34Z
dc.date.available2019-09-06T12:46:34Z
dc.date.created2017-01-05T17:22:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGrøgaard, J. B. & Arnesen, C. Å. (2016). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning? Tidsskrift for ungdomsforskning, 16(2), 42-68.nb_NO
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612985
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt (modningshypotesen). Observerte kjønnsforskjeller i prestasjoner fra 5. trinn til Vg1 er i overensstemmelse med modningshypotesen. Med utgangspunkt i registerdata for grunnskolekull 2010–2011 undersøkes det om den reduserte kjønnsforskjellen som registreres i Vg1 i hovedsak skyldes ulik karaktersettingspraksis på yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsprogrammer (seleksjon). Analysen viser at reduksjonen i kjønnsforskjeller i Vg1 primært skyldes at gutter og jenter velger ulike utdanningsprogrammer, og at gutter er overrepresentert på programmer med best prestasjonsutvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNOVA, OsloMetnb_NO
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1893/1708
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber42-68nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskningnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1421937
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel