dc.contributor.author | Stensaker, Bjørn | |
dc.contributor.author | Elken, Mari | |
dc.contributor.author | Maassen, Peter | |
dc.date.accessioned | 2019-03-18T09:56:48Z | |
dc.date.available | 2019-03-18T09:56:48Z | |
dc.date.created | 2019-03-12T23:27:09Z | |
dc.date.issued | 2019-03-08 | |
dc.identifier.citation | Stensaker, B., Elken, M. & Maassen, P. (2019). Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering? UNIPED, 42(1), 91-105. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2590428 | |
dc.description.abstract | Utdanningsledelse har blitt fremmet som et viktig tiltak for å øke kvalitet i norsk høyere utdanning, men det har vært relativt begrenset kunnskap om hva utdanningsledelse på studieprogramnivå består av. Studieprogramledere har en viktig funksjon i koordineringen av det faglige arbeidet i studieprogrammene, de er koblingspunktet mellom pedagogisk arbeid i studieprogrammene og den organisatoriske konteksten studieprogrammene opererer innenfor. Artikkelen bruker data fra et spørreskjema blant norske studieprogramledere (N=551) ved 33 læresteder som ble gjennomført i 2016. Denne artikkelen ser på relasjonen mellom organisatoriske strukturer og rutiner og hvordan studieprogramledelse utøves. Artikkelen ser på lederrollens formalisering og forankring, ansvarsområder, samt måten kvalitetsarbeid samordnes på. En sentral konklusjon i artikkelen er at fordelingen av administrativt og faglig ansvar skaper flere spenninger for studieprogramledernes hverdag. I konklusjonen argumenteres det for at studieprogramledelse er en aktivitet rammet inn av en rekke administrative krav, forventninger og rutiner. For å sikre at studieprogramledere faktisk kan utøve sin lederrolle må derfor institusjonene kritisk vurdere hvordan utvikling av studieprogrammers drift organiseres. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Studieprogram | nb_NO |
dc.subject | Utdanningsledelse | nb_NO |
dc.subject | Organisering | nb_NO |
dc.subject | Høyere utdanning | nb_NO |
dc.title | Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 91-105 | nb_NO |
dc.source.volume | 42 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2019-01-07 | |
dc.identifier.cristin | 1684325 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 237960 | nb_NO |
cristin.unitcode | 7463,0,0,0 | |
cristin.unitname | NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |