dc.contributor.author | Hovdhaugen, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Prøitz, Tine Sophie | |
dc.contributor.author | Seland, Idunn | |
dc.date.accessioned | 2019-02-07T09:54:25Z | |
dc.date.available | 2019-02-07T09:54:25Z | |
dc.date.created | 2018-12-20T11:27:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn. (2018). Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak? Acta Didactica Norge, 12(4). | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2584290 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderings-praksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med lærere som underviser i norsk eller matematikk i videregående skole, og som har erfaring fra å vurdere elevenes sluttkompetanse i disse fagene ved hjelp av begge disse vurderingsordningene. Studien tar utgangspunkt i en utdannings-politisk utvikling preget av forsterkede forventinger om å se standpunkt-karakterer og eksamenskarakterer i sammenheng. Dette er uttrykt som at det bør være et visst samsvar mellom disse vurderingsordningene, til tross for at standpunkt- og eksamenskarakterene blir satt på ulike premisser og springer ut av svært ulike kontekster. Felles for begge vurderingsformer er imidlertid at eleven skal få demonstrert sluttkompetanse i et fag. Vi viser hvordan disse to vurderingsformene veies opp mot hverandre i lærernes egne vurderings-praksiser, og bygger videre på lærernes synspunkter i en diskusjon av i hvilken grad eksamenskarakteren bør anses som egnet til å kvalitetssikre læreres standpunktvurdering. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Standpunktkarakter | nb_NO |
dc.subject | Eksamenskarakter | nb_NO |
dc.subject | Elevers sluttkompetanse | nb_NO |
dc.subject | Læreres vurderingspraksis | nb_NO |
dc.title | Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.volume | 12 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.5617/adno.6276 | |
dc.identifier.cristin | 1646118 | |
cristin.unitcode | 7463,0,0,0 | |
cristin.unitname | NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |