Browsing 1 - Reports / Rapporter by Subject "Organisering"
Now showing items 1-20 of 21
-
Evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved Norges idrettshøgskole
(NIFU rapport;2012-34, Research report, 2012-09)NIFU fikk våren 2012 i oppdrag av Norges idrettshøgskole å gjennomføre en evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved lærestedet. Formålet med evalueringen er å fremskaffe kunnskap til støtte for NIHs arbeid med å ... -
Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ... -
Fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. En evaluering
(NIFU rapport;2013-30, Research report, 2013-06-28)Universitetet i Stavanger (UiS) har som mange andre norske læresteder gjort forsøk med ulike styrings- og ledelsesmodeller. I denne rapporten gjøres det en evaluering av funksjonaliteten og effektene av styrene som ble ... -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
(NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ... -
HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2
(NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ... -
Høgskolen Stord/Haugesund – fusjon, fisjon eller status quo?
(NIFU rapport;2011-12, Research report, 2011-03)I denne rapporten har vi vurdert ulike alternativer og valgmuligheter for Høgskolen Stord/Haugesund i et 10-15 års perspektiv. Vi har lagt vekt på å diskutere de mange dilemmaer og utfordringer HSH står overfor i det videre ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
"Jo mere vi er sammen": Dynamisk utvikling mot en nettverksinstitusjon i Hedmark og Oppland
(NIFU skriftserie;2001-19, Research report, 2001-10)Sammen med Total Consult Trondheim (TCT) har Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU) vært engasjert for å utrede grunnlaget for å etablere et universitet på Innlandet (Hedmark og Oppland). ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
(NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen
(NIFU rapport;2012-20, Research report, 2012-05-29)Innføringen av et nytt styrings- og forvaltningssystem var en sentral del av og en forutsetning for reformen. Hovedformålet med prosjektet er å undersøke om det nye styrings- og forvaltningssystemet fungerer i tråd med ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Om å foregripe forandringer: faglige og organisatoriske utviklingsprosesser i et framtidig ”Innlandsuniversitet”
(NIFU skriftserie;2002-19, Research report, 2002-09)Høsten 1999 startet arbeidet med forprosjektet Innlandshøgskolen i Hedmark og Oppland. Prosjektet hadde sin bakgrunn i arbeidet med et utvidet regionalt utviklingsprogram for Hedmark og Oppland, og gjennom det oppfølging ... -
Organisasjon og styring av studieforbundene i Norge – en analyse for Tron-utvalget
(NIFU STEP-rapport;27-2007, Research report, 2007-08)I oktober 2006 oppnevnte Kunnskapsdepartementet Tron-utvalget for å ”videreutvikle og styrke studieforbundenes rolle som utdannings- og opplæringsaktører og bidragsytere i det frivillige Norge”. Departementet utlyste to ... -
Profilerte breddeuniversiteter? Formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger ved norske universiteter
(NIFU-rapport;3-2004, Research report, 2004-04)Denne rapporten belyser universitetenes strategiske arbeid inkludert formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger. Prosjektet omfatter de fire norske universitetene. Erfaringer fra andre land presenteres ... -
Spørsmål om tid: En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem
(NIFU rapport;2012-18, Research report, 2012-06-05)I Melding til Stortinget nr. 19 (2009-2010) Tid til læring tok Kunnskapsdepartementet initiativ til en undersøkelse for å dokumentere tid som blir brukt til ledelse i skolen sammenlignet med andre virksomheter. I undersøkelsen ... -
Strategiske valg og institusjonelle konsekvenser: Organisasjonsutvikling ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
(NIFU skriftserie;2002-18, Research report, 2002-08)Styret ved Høgskolen i Sør-Trøndelag vedtok i 2001 at høgskolen skulle igangsette et prosjekt i forhold til å utvikle ledelsesfunksjonen og organisasjonen sett i lys av den strategiplan som høgskolen har vedtatt for perioden ... -
Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid
(NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ... -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
Visjoner, virkemidler og virkelighet: En drøfting av premissene for fusjons- og universitetsambisjonene til Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus
(NIFU STEP rapport;22-2010, Research report, 2010-08)Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus har igangsatt en prosess med sikte på å slå sammen de to institusjonene til en felles høyskole, samt arbeide for å etablere denne som et fremtidig profesjonsuniversitet i Oslo-regionen. ...