Viser treff 1-20 av 2009

    • Digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning 

      Slette, Aslaug Louise; Flobakk-Sitter, Fride; Tronsmo, Eli; Drange, Christina Vogsted; Korseberg, Lene (NIFU Arbeidsnotat;2024:8, Working paper, 2024-04)
      Funnene presentert i dette arbeidsnotatet er en del av en større undersøkelse om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning (DIGITEK-HU). Undersøkelsen gjennomføres av NIFU, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet ...
    • Universiteter og høgskolers beredskapsarbeid i lys av covid-19-pandemien 

      Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024-5, Others, 2024-04-29)
      Den globale covid-19-pandemien skapte en stor og uventet krisesituasjon i alle deler av samfunnet, som også norske universiteter og høgskoler ble tvunget til å respondere på. Men hvor godt var lærestedene forberedt på en ...
    • Framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060 

      Ingeborgrud, Lina; Koch, Per; Ski-Berg, Veronica (NIFU Innsikt;2024-6, Others, 2024-05-02)
      I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060. Laboratoriet ble initiert av og arrangert i regi av forskningsprosjektet Inno4Tree ved Nordisk institutt ...
    • NIFU Årsrapport 2023 

      Ukjent forfatter (Others, 2024-04-30)
      NIFUs årsrapport for 2023. Innehoilder blant annet årsregnskap og årsberetning, redegjørelse for åpenhetsloven, aktivitets- og redegjørelsesplikten samt klima- og miljørapport.
    • Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer? 

      Wollscheid, Sabine; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)
      Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ...
    • The use of digital technology in higher education: A literature review 

      Flobakk-Sitter, Fride; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Arbeidsnotat;2024:7, Working paper, 2024-04)
      The literature review study presented in this working paper is part of a larger research project on the pedagogical use of digital technology in higher education (DIGITEK-HU). The project is conducted by NIFU in collaboration ...
    • Tid til endring: Lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) i perioden 2010–2023 

      Slette, Aslaug Louise; Flobakk-Sitter, Fride; Pedersen, Tea Dyred (NIFU-rapport;2024:5, Research report, 2024-03)
      På oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har NIFU undersøkt lærdommer fra ordningen «Sentre for fremragende utdanning» (SFU). SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 som ...
    • Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid 

      Ballo, Jannike Gottschalk; Bergene, Ann Cecilie; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU Arbeidsnotat;2024:6, Working paper, 2024-04)
      Dette arbeidsnotatet er første rapportering fra Kandidatundersøkelsen 2023, og dreier seg om overgang fra utdanning til arbeid for masterkandidater uteksaminert i vårsemesteret 2023. Oppdragsgiver er Direktoratet for høyere ...
    • Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023 

      Eide, Thea; de Besche, Torstein; Ballo, Jannike Gottschalk (NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)
      I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ...
    • A bibliometric analysis of Norwegian sciences: Trends and international comparisons 

      Karlstrøm, Henrik; Piro, Fredrik N.; Aksnes, Dag W. (NIFU Working Paper;2024:5, Working paper, 2024-04)
      This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in an international context. The analysis covers biosciences, natural sciences, engineering, mathematics, computer science, medicine, and health. The report ...
    • Prioriteringer ved valg av videregående opplæring 

      Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)
      Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ...
    • Forskning og finansiering: En oversikt over forskningslitteratur 

      Schwach, Vera; Wollscheid, Sabine; Fossum, Lone Wanderås; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU Arbeidsnotat;2024:2, Working paper, 2024-03)
      Som del av en rammeavtale med Kunnskapsdepartementet har NIFU sammenstilt og analysert internasjonal forskning på finansieringsstrømmer, med vekt på offentlig finansiering og balansen mellom ekstern finansiering og ...
    • Evaluation of natural sciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile 

      Karlstrøm, Henrik; Aksnes, Dag W. (NIFU Working Paper;2023:2, Working paper, 2023-03)
      This report presents a bibliometric analysis of research in natural sciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ...
    • Evaluation of biosciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile 

      Karlstrøm, Henrik; Aksnes, Dag W. (NIFU Working Paper;2023:3, Working paper, 2023-03)
      This report presents a bibliometric analysis of research in biosciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ...
    • Finansiering av forskning: En komparativ analyse av ekstern finansiering versus grunnfinansiering i Norden og Europa 

      Solberg, Espen; Drange, Christina (NIFU Innsikt;2024-2, Others, 2024-02-29)
      Finansiering av forskning handler ikke bare om omfang. Hvordan midlene bevilges har også stor betydning. Dette notatet gir en internasjonal sammenligning av fordelingen mellom ekstern finansiering og grunnfinansiering av ...
    • Industrial innovation processes and societal challenges: How Telenor's mobile phone data became a tool for fighting pandemics 

      Gulbrandsen, Magnus; Simensen, Erlend Osland (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Processes of innovation and scientific breakthroughs are not linear, and their outcomes are notoriously difficult to predefine. This paper contributes with an inductive longitudinal case study of how industrial R&D and ...
    • Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger 

      Korseberg, Lene; Pedersen, Tea Dyred; Slette, Aslaug Louise; Drange, Christina Vogsted (NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)
      Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ...
    • Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Elken, Mari; Korseberg, Lene; Stubhaug, Magnus Eliasson; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)
      Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet.
    • NHOs kompetansebarometer 2023: Ei kartlegging av kompetansebehovet til NHOs medlemsbedrifter i 2023 

      Furholt, Jon; Børing, Pål (NIFU-rapport;2024:3, Research report, 2024-01)
      Denne rapporten presenterer resultata frå NHOs kompetansebarometer for 2023. Dette er ei undersøking av kompetansebehova til NHOs medlemsbedrifter, og har vore gjennomført kvart år sidan 2014. Prosjekter er gjennomført på ...
    • Wooden construction in Norway: the role of intermediary organisations 

      Ingeborgrud, Lina; Klitkou, Antje (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      This is a study on sustainability transitions in the Norwegian construction sector, with a focus on increasing the use of wood. The construction sector is very conservative and path dependent. Existing path-dependencies ...