Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Salvanes, Kari Vea"
Now showing items 1-20 of 21
-
Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet»
Gjerustad, Cay; Salvanes, Kari Vea (NIFU-rapport;2015:26, Research report, 2015-09)Denne rapporten presenterer funn fra Deltakerundersøkelsen 2015. Undersøkelsen er rettet mot lærere i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen Kompetanse for kvalitet. Satsingen har som mål å gi elevene økt ... -
Do welfare counsellors help at-risk upper secondary school students?
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Peer reviewed; Journal article, 2022)Counselling is considered to be an important policy tool to prevent early school leaving, yet little is known about the effect of counselling on student outcomes. We investigate the effect of a novel type of counselling ... -
The effect of central government grants on local educational policy
Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Strøm, Bjarne (Peer reviewed; Journal article, 2021)The use of intergovernmental grants in educational policies may give rise to a conflict between gains attributable to local flexibility and the central government’s intention to narrow gaps in school spending and resource ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
Federici, Roger André; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Rønsen, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Evaluering av norm for lærertetthet
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ... -
How does testing young children influence educational attainment and well-being?
Green, Colin; Nyhus, Ole Henning; Salvanes, Kari Vea (Journal article, 2022)How much young children should be tested and graded is a highly contentious issue in education policy. Opponents consider it detrimental to child mental health, leading to misaligned incentives in educational policy and ... -
Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea (NIFU Innsikt;2019-20, Others, 2019-11-05)Betydningen av lærertetthet for elevers læringsutbytte et av de mest debatterte forholdene knyttet til ressursbruk i skolen, både i politikk og forskning. NIFU evaluerer norm for lærertetthet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet ... -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig (NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering
Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna; Kavli, Hanne Cecilie (NIFU-rapport;2020:18, Research report, 2020-09)Barn og unge som nylig har innvandret til Norge, har rett til å motta et opplæringstilbud. Det finnes imidlertid svært lite kunnskap, nasjonalt og internasjonalt, om hva slags type opplæring som virker best for denne ... -
Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang
Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:10, Research report, 2016-04)Denne rapporten presenterer resultater fra en systematisk litteraturgjennomgang av studier som evaluerer tiltak rettet mot å utvikle barns selvregulering. Hensikten med rapporten har vært å identifisere hvilke av disse ... -
Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen?
Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2016:17, Research report, 2016-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2015. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de fullførte sin utdanning. ... -
Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017
Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2018:2, Research report, 2018-01)Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens B.; Aamodt, Per Olaf; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Research report, 2018) -
Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet
Næss, Terje; Salvanes, Kari Vea; Wiers-Jenssen, Jannecke (Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen ser på i hvilken grad arbeidsmarkedet har klart å absorbere større kull av kandidater fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske og estetiske fag i perioden 1995–2015. Datagrunnlaget er NIFUs kandidatund ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea (NIFU-rapport;3-2015, Research report, 2015-01)I spørringen som ble gjennomført høsten 2014 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 10 ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler
Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt ... -
Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2019:17, Research report, 2019-08)NAV-veileder i videregående skole er en forsøksordning som gjennom tverrsektorielt samarbeid skal bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring. Formålet med denne rapporten har vært å analysere effekten av ... -
Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...