Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Skjelbred, Siv-Elisabeth"
-
Arbeidsgiverundersøkelsen 2022: utdanning i et kunnskapsintensivt samfunn. Virksomheters vurderinger knyttet til fagskole-, bachelor- og masterutdannede
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Alne, Ragnar; Reiling, Rune Borgan; Ulvestad, Marte E. S.; Furholt, Jon; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2024:1, Research report, 2024-01)NIFU gjennomførte på oppdrag av Kunnskapsdepartementet den andre nasjonale Arbeidsgiverundersøkelsen. Formålet med undersøkelsen er å belyse arbeidsgivernes perspektiv på nyutdannede med fagskole-, bachelor- og masterutdanning. ... -
Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Nesje, Kjersti; Madsen, Aleksander Å.; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2019:32, Research report, 2019-12)Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke utdanningskvaliteten samt overgangen fra utdanning til arbeidsliv. Vi sammenligner dem som har studert i utlandet, med dem som har tatt hele graden ved et norsk lærested. ... -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Alne, Ragnar; de Besche, Torstein (NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse. -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
Eide, Thea; Fidjeland, Andreas Østbø; Holtermann, Helge; Wiborg, Vegard Sjurseike; Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Escaping into a master's degree in times of crisis? Master's degree applications and enrolment over the business cycle
Ulvestad, Marte E.S.; Skjelbred, Siv-Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2023)The consequences of graduating in a recession could be severe and long-lasting. Bachelor's graduates can, however, avoid entering the labour market by continuing their education. Using a Norwegian dataset containing ... -
Evaluation of the national research school scheme
Piro, Fredrik; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Aksnes, Dag W.; Nesje, Kjersti; Børing, Pål (NIFU Report;2018:13, Research report, 2018-04)The main conclusion of this evaluation is that the national research school scheme has led to more national cooperation between research environments, and that the components of the training program provided to the PhD ... -
Fagskoleutdannedes karriereveier : Funn fra en undersøkelse av personer uteksaminert med fagskoleutdanning i 2017 og 2018
Skålholt, Asgeir; Madsen, Aleksander Årnes; Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU-rapport;2020:12, Research report, 2020-03)Denne rapporten viser funn fra en spørreundersøkelse sendt til alle som fullførte fagskoleutdanninger i 2017 eller 2018. Undersøkelsen ble gjennomført november 2019. Vi undersøker arbeidsmarkedsstatus, arbeidsledighet, ... -
Fusjon skaper usikkerhet i nåtiden, men positive forventninger til framtiden
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2019-2, Others, 2019-01)En spørreundersøkelse blant Høgskulen på Vestlandets (HVL) ansatte, som er gjennomført midt i fusjonsprosessen, viser at ansatte mener at fusjonen vil styrke HVLs posisjon regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Flertallet ... -
Hvordan er gjennomføringen i fagskoleutdanningene? En undersøkelse av særtrekk ved helsefag, kreative fag og tekniske fag
Høst, Håkon; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2018:21, Research report, 2018-06)Tema for denne rapporten er studentenes gjennomføring i fagskoleutdanninger innenfor tre områder: Kreative utdanninger, helsefagutdanninger og tekniske fagskoleutdanninger. De sentrale problemstillingene i prosjektet har ... -
Initial Validation of Measures for Interest in Marketing Education.
Daus, Stephan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Pedersen, Cathrine (Peer reviewed; Journal article, 2023)To improve the understanding of the drivers of interest, and its impact on other outcomes, researchers and educators need valid and informative measures capturing the different domains of interest. Answering the lack of ... -
Kandidatundersøkelse av 2020-kullet: Dokumentasjon av data fra spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med bachelor- eller mastergrad våren 2020
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Eide, Thea (NIFU Arbeidsnotat;2021:5, Working paper, 2021-04)Dette dokumentasjonsnotatet beskriver gjennomføring av en halvtårsundersøkelse av 2020-kullet, med noen tilleggsspørsmål knyttet til koronapandemien. Notatet beskriver arbeidet i forkant, underveis og i etterkant av ... -
Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene
Wiborg, Vegard Sjurseike; Fidjeland, Andreas Østbø; Eide, Thea; Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ... -
Lettere overgang til arbeidslivet med fersk mastergrad
Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Wiborg, Vegard; Fidjeland, Andreas (NIFU Innsikt;2022-5, Others, 2022-06-02)Overgangen fra utdanning til arbeidsmarked for nylig masterutdannede var i november 2021 klart lettere enn året før. Andelen som var arbeidsledig, undersysselsatt eller hadde en jobb som samsvarte dårlig med utdanningen, ... -
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2020:1, Others, 2020-05)Med digitalisering av skolen, har det blitt økt tilgang på digitale ressurser, herunder digitale læringsspill. Dagens elever er vokst opp med spill og underholdning, og ønsker slike elementer også i læringsverktøy. Et ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Sadeghi, Talieh; Ulvestad, Marte E. S.; Eide, Thea; Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær?
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulriksen, Robin (NIFU Arbeidsnotat;2020:8, Working paper, 2020-12)Dette dokumentet er det andre arbeidsnotatet fra et forskningsprosjekt rettet mot å redusere fravær i videregående skoler i Nord-Norge. Prosjektet ble initiert våren 2016 og har pågått ut 2020. -
Playing your way to knowledge: The impact of digital games on student learning in marketing and business studies
Wollscheid, Sabine; Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Working Paper;2021:10, Working paper, 2021-08)Digital games have become an integral part of higher education. Thus, many university teachers have been increasingly using digital games, in hope to increase student motivation, engagement, and learning. This literature ... -
Prioriteringer ved valg av videregående opplæring
Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Aamodt, Per Olaf; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari; Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ... -
Regionale forskjeller i kompetansebehov
Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Innsikt;2019-11, Others, 2019-04-12)Det er små regionale forskjeller i hvilket fagfelt norske virksomheter ønsker å rekruttere fra. Unntaket fra dette er økonomisk administrative fag som har et vesentlig større nedslagsfelt i Oslo og Akershus enn i de andre ...