Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2637-2656 av 2824
-
Universitetenes forskningspolitikk
(Utredningsinstituttet-rapport;1995-7, Report, 1995-10)Rapporten kartlegger og analyserer universitetenes arbeid med å utvikle en institusjonell politikk for forskningen. Studien belyser politikkens innhold så vel som de strukturelle ordningene som er etablert for å utvikle ... -
Universitetenes og forskningsinstituttenes rolle i kommersialisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:40, Working paper, 2006-11)Notatet er basert på en webbasert spørreundersøkelse blant norske universitetsforskere, intervjuer med representanter for forskningsmiljøer (institutter og universiteter) og med personale i støttestrukturen for kommersialisering, ... -
Universiteter og høgskolers beredskapsarbeid i lys av covid-19-pandemien
(NIFU Innsikt;2024-5, Others, 2024-04-29)Den globale covid-19-pandemien skapte en stor og uventet krisesituasjon i alle deler av samfunnet, som også norske universiteter og høgskoler ble tvunget til å respondere på. Men hvor godt var lærestedene forberedt på en ... -
Universitets- og høgskolesektorens deltakelse i EUs 7. rammeprogram. Vurdering av strategi og organisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:30, Working paper, 2006-09)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og utvikling. -
Universitetsadministrasjon i Kvalitetsreformens tiår
(NIFU STEP rapport;2009-15, Research report, 2009-03)NIFU STEP har tidligere undersøkt administrativ endring ved universitetene, siste gang med data fra 1999. Disse undersøkelsene har analysert universitetsadministrasjonen med vekt på endringer i størrelsen på universitets ... -
Universitetsforskeres problemvalg - akademisk autonomi og styring gjennom forskningsprogrammer
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-7, Report, 1994-10)Rapporten gir først en vitenskapssosiologisk drøfting av hvordan universitetsforskeres problemvalg reguleres, med utgangspunkt i foreliggende litteratur og ulike teoretiske tilnærminger. Den går også inn på debatten om i ... -
Universitetsinstituttene i fokus - Styrings-, ledelses- og størrelsesforholds betydning for faglig virksomhet
(NAVF-melding;1989-4, Report, 1989-08)Spørsmålet om styring, ledelse og størrelse på universitetsinstitutter har fått økt aktualitet den senere tid. Universitets- og høyskoleutvalget har framsatt en rekke forslag om organiseringen av instituttene, og ved flere ... -
Universitetspersonalets tidsbruk
(NAVF-rapport;1992-10, Report, 1992-11)Denne rapporten er basert på en spørreskjemaundersøkelse blant fast vitenskapelig personale ved våre fire universiteter. Undersøkelsen ble foretatt våren 1992 og tar sikte på å belyse en rekke forhold knyttet til forskning ... -
Universitetspilotene - en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:45, Working paper, 2006-12)Høsten 2006 fikk NIFU STEP i oppgave å gi en vurdering av hvordan universitetspilotene hadde fungert fram til dags dato og gi noen anbefalinger i forhold til en eventuell videreføring og videreutvikling. -
Universities and external engagement activities: Particular profiles for particular universities?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)We use a multilevel regression approach on a complex combined dataset including a survey of 4,400 Norwegian academics and detailed data on the 31 higher education institutions in which they are employed. The aim is to test ... -
University characteristics and probabilities for funding of proposals in the European Framework Programs
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Previous studies have pointed at participation in the European Framework Programs for Research and Innovation as elite driven, foremost by large and prestigious universities. By analyzing all proposals (including rejected ... -
Unveiling the distinctive traits of a nation’s research performance: The case of Italy and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we analyze the research performance of Italian and Norwegian professors using constituent components of the Fractional Scientific Strength (FSS) indicator. The main focus is on differences across fields in ... -
Uploading, downloading and uploading again - concepts for policy integration in education research
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on Nordic education policy research, investigating the connections between international and national education policy developments and the consequences of these for curriculum and assessment. Drawing ... -
The use of digital technology in higher education: A literature review
(NIFU Arbeidsnotat;2024:7, Working paper, 2024-04)The literature review study presented in this working paper is part of a larger research project on the pedagogical use of digital technology in higher education (DIGITEK-HU). The project is conducted by NIFU in collaboration ... -
Use of electric vehicles or hydrogen in the Danish transport sector in order to ensure a stable and sustainable energy system in 2050?
(TOP–NEST;, Research report, 2015-09-16)Denmark is one of the Northern European countries that have set up ambitious long-term targets to reduce GHG emissions from the transport as well as from other sectors. In Denmark, the target is to make the transport sector ... -
Using community innovation survey data for empirical analysis: Data reliability and issues for analysts
(IDEA Paper Series;4, Working Paper, 1998) -
Using high-stakes grades to incentivize learning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I use a natural experiment in Norwegian high school to investigate how high-stakes grades affect students’ investment in schooling. By exploiting variation across space and time I compare the performance of students taking ... -
Using the future for innovation policy learning in Norway
(Chapter; Peer reviewed, 2018)This case study was part of Innovation Norway’s effort to introduce advanced methods for thinking about the future into national innovation policy learning. The report reflects the work undertaken between 2013 and 2017. ... -
Utbredelsen av digital undervisning i norsk høyere utdanning
(NIFU Innsikt;2023-4, Others, 2023-08-20)Undervisning i digitale formater har blitt vanlig i mange studieprogrammer. Vi viser i dette notatet at 1 av 5 studenter oppgir å ofte ha undervisning i et digitalt format, men finner samtidig store forskjeller mellom ulike ... -
Utbytte av utdanning fra utlandet: Overgang fra utdanning til arbeid blant nordmenn med høyere utdanning fra utlandet
(NIFU STEP-rapport;3-2005, Research report, 2005-10)Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreskjemabasert undersøkelse om overgangen fra høyere utdanning til arbeid for nordmenn som har tatt utdanning i utlandet. De tidligere utenlandsstudentene sammenlignes med ...