Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2577-2596 av 2824
-
Tilgang på nye studenter og samlet antall studenter ved norske og utenlandske læresteder i 1960.
(NAVF-melding;1961-1, Report, 1961)Som følge av studieordningene og registreringsmåten i de åpne studier er det vanskelig å gi helt sikre opplysninger om den årlige tilgangen på nye studenter. Det mest aktuelle mål for tilgangen er tallet på immatrikulerte. ... -
Tilgang på nye studenter og samlet antall studenter ved norske og utenlandske læresteder i 1961
(NAVF-melding;1962-2, Report, 1962-07)Som følge av studieordningene og registreringsmåten i de åpne studier er det vanskelig å gi helt sikre opplysninger om den årlige tilgangen på nye studenter. Det mest aktuelle mål for tilgangen er tallet på immatrikulerte. ... -
Tilgang på nye studenter og samlet antall studenter ved norske og utenlandske læresteder i 1962
(NAVF-melding;1963-2, Report, 1963-06)I tabellene nedenfor er tallet på immatrikulerte i 1962 ved universitetene i Oslo og Bergen fordelt på fag og sammenliknet med tallene for årene 1955-1961. Fordelingen på fag bygger på de opplysninger studentene selv gir ... -
Tilgangen på nye studenter og samlet antall studenter ved norske og utenlandske læresteder
(NAVF-melding;1965-1, Report, 1965-07-21)I 1964 begynte 5.250 norske studenter ved universitet og høgskoler i inn- og utland. Av disse begynte 3.060 ved universitetene i Norge, 1.270 ved høgskolene og 920 i utlandet. Den samlede tilgang lå 17% høyere enn året før ... -
Tilgangen på nye studenter og samlet antall studenter ved norske og utenlandske læresteder
(NAVF-melding;1967-3, Report, 1967-06)I 1966 begynte vel 5.500 norske studenter ved universitet og høgskoler i inn- og utland. Av disse begynte vel 3.000 ved universiteter i Norge, 1.600 ved høgskolene og ca. 800 i utlandet. Den samlede tilgang var 200 flere ... -
Tilgangen på nye studenter og samlet antall studenter ved norske og utenlandske læresteder i 1965
(NAVF-melding;1966-1, Report, 1966-09)I 1965 begynte ca. 5.300 norske studenter ved universitet og høgskoler i inn- og utland. Av disse begynte vel 3.000 ved universiteter i Norge, vel 1400 ved høgskolene og ca. 800 i utlandet. Den samlede tilgang var omtrent ... -
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:3, Working paper, 2022-11)Utdanningsdirektoratet ønsker å revidere Elevundersøkelsen. I denne prosessen har Utdanningsdirektoratet valgt ut temaer basert på juridisk hjemmel i opplæringsloven og læreplanen. Som et ledd i prosessen med revidering, ... -
Tilretteleggingsutfordringer i høyere utdanning før og nå: En studie av tilrettelegging i høyere utdanning i lys av lovendringer og målsetting om å sikre høyere utdanning for en mer mangfoldig studentmasse
(NIFU STEP rapport;2010-47, Research report, 2010-12)Bakgrunnen for prosjektet var å få mer kunnskap om hvilke utfordringer lærestedene opplever når mangfoldspolitikk skal iverksettes i praksis. Forskningsprosjektet tar for seg sentrale lover og virkemidlene i mangfoldspolitikken ... -
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering
(NIFU-rapport;2022:14, Research report, 2022-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og baserer seg på datamateriale levert av Utdanningsdirektoratet. I rapporten ser vi på hvordan deltakerne i de ulike tiltakene har besvart spørreskjema om ... -
Tiltak mot frafall ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo
(NIFU-rapport;2014-47, Research report, 2014-12)Tema for denne rapporten er tiltak for å forhindre frafall i humanistiske fag. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, som har hatt utfordringer i forhold til frafall og ... -
Tjenestesektoren i det økonomiske helhetsbildet
(STEP Report;11-1994, Research report, 1994-08) -
Tjenesteytende næringer - økonomi og teknologi
(STEP Report;13-1994, Research report, 1994-09) -
To år med regionale forskningsfond: Rapport fra følgeevalueringen
(NIFU rapport;2012-1, Research report, 2012-01-10)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i januar 2010 og har nå vært i virk-somhet i to år. Følgeevalueringen ble satt i gang i januar 2011 og skal pågå i tre år, og det skal leveres en rapport hvert år. Herved ... -
To fight or demonstrate? Micro foundations of inequality and conflict
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
TOPPFORSKNINGSPROGRAMMET: Evaluering av programmodellen
(NIFU skriftserie;2003-17, Research report, 2003-05)Norsk institutt for forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Forskningsrådet v/ Medisin og helse evaluert Toppforskningsprogrammet. Dette programmet ble etablert i 1996 og var et pionertiltak for å dyrke fram enere ... -
Tospråklige elever i Oslo og Hordaland gjennom første år etter innføringer av Reform 94
(U-notat;1995-19, Report, 1995-12)Prosjektet Reform 94 og Etniske minoriteter inngår som en del av evalueringen av Reform 94, hvor flere forskningsinstitusjoner deltar på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Dette spesifikke prosjektet ... -
Toward internationalization: a bibliometric analysis of the social sciences in Mainland China from 1979 to 2018
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The past 40 years have witnessed profound changes in the international competitiveness of Mainland China’s scientific research. Based on publication data from Chinese researchers in the Social Sciences Citation Index (SSCI) ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
(NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ...